کد مطلب:280089 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:478

مهدی ارواحنا فداه
(الاحتجاج ج 2 ص 497):

و من كتاب لمولینا الحجة المهدی ارواحنا فداه للشیخ المفید رضی الله عنه: سلام علیك ایها الولی المخلص فی الدین... فانا نحیط علما بانبائكم و لا یعزب عنا شی من اخباركم... انا غیر مهملین لمراعاتكم و لا ناسین لذكركم و لو لا ذلك لنزل بكم اللاواء و اصطلمكم الاعداء فاتقوا الله جل جلاله.

بخشی از نامه حضرت ولی عصر (عج) به شیخ مفید (رض): سلام بر تو ای ولی مخلص در دین... بی شك ما بر كارهایتان احاطه علمی داریم و هیچ چیز از خبرهای شما بر ما پوشیده نیست... ما سرپرستی شما را ترك نكرده ایم و یاد شما را به فراموشی نسپرده ایم وگر نه دچار محنت و گرفتار دشمنان می شدید و سپس از خدای جل جلاله پروا كنید.

(یوم الخلاص ص 206):

قال المهدی (ع): فی كلام شریف له مع علی بن ابراهیم الاذی حین تشرف بخدمته ان الارض لا تخلو من حجة و لا یبقی الناس فی فترة اكثر من تیه بنی اسرائیل و قد طهر ایام خروجی فهذه امانة فی رقبتك فحدث بها اخوانك من اهل الحق.

حضرت مهدی (عج) در فرمایشی به علی بن ابراهیم فرمود: به هنگامی كه او به محضر امام مشرف شده بود فرمود: هرگز زمین خالی از حجت نمی ماند و مردم هم نباید زمانی را بی امام باشند حتی بیشتر از سرگردانی بنی اسرائیل و ایام خروج من نزدیك است و این سخن امانت از من نزد تو فقط می توانی این روایت را به دوستان ما كه از اهل حق باشند برسانی.

(یوم الخلاص ص 210):

قال امیر المؤمنین (ع): یكون لغیبته حیرة یضل فیها اقوام و یهتدی اخرون اولئك خیار الامة مع ابرار العترة.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: در ایام غیبت مهدی (عج) برای مردم حیرت و سرگردانی پیش می آید اقوامی در یان باره گمراه می شوند و مردمی به هدایت می رسند آنها كه به عدالت رسیده اند و از بهترین پیروان و امت هستند با عترت طاهره.

(یوم الخلاص ص 211):

قال الصادق (ع): یكون له غیبة حتی یضل الخلق عن ادیانهم.

امام صادق (ع) فرمود در غیبت مهدی (عج) حیرت و سرگردنی به مردم است بلكه خلق از دین خودشان گمراه می شوند.

(یوم الخلاص ص 215):

قال الجواد (ع): انها ستكون حیرة لو عین لهذا الامر وقت لقست القلوب و لرجع عامه الناس عن الاسلام و لكن قالوا ما اسرعه و ما اقربه تألفا لقلوب الناس و تقریبا للفرج.

اما جواد (ع) فرمود در آینده نزدیك سرگردانی و حیرت به مردم دست می دهد كه اگر وقت ظهور آن حضرت یقین شود قلبهای مردم سخت و سنگین شود و عموم مردم از اسلام بر می گردند لكن گفتند كه در دین تسریع نشود و نزدیك هم نباشد تا تالیف قلوب مردم نمایید و بدینوسیله فرج آن حضرت نزدیك شود.

(یوم الخلاص ص 219):

قال رسول الله (ص): ان اعظم الناس یقینا قوم یكونون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی و حجب عنهم الحجة فآمنوا بسواد فی بیاض.

رسول خدا (ص) فرمود: یقین آن كس عظیم تر است كه در آخر زمان نبی اكرم (ص) ندیده اند و روی مبارك حجت (ع) بر آنها پوشیده است و ایمان آورد بر نوشته هایی كه در كاغذها دیدند.

(یوم الخلاص ص 231):

قال الحسین (ع): له غیبة یرتد فیها قوم و یثبت علی الدین آخرون فیؤذن لهم و یقال لهم متی هذا الوعد ان كنتم صادقین؟! اما ان الصابر فی غیبه علی الاذی و التكذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله.

امام حسین (ع) فرمود: برای حضرت مهدی (عج) غیبتی طولانی است كه بعضی از مردم مرتد می شوند و بعضی بر وجودش ثابت قدم می مانند به آنها گفته می شود اگر راست می گویید وعده خدا كی انجام می پذیرد آنكه بر غیبت حضرت ای بند بوده و صبر كرده بر اذیتهای دیگران و تكذیب تكذیب كنندگان آنها به منزله مجاهد با شمشیر در بین دستهای پیامبر می دانند.

(یوم الخلاص ص 233):

قال زین العابدین (ع) من ثبت علی ولایتنا فی غیبته قائمنا اعطاه الله اجر الف شهید مثل شهداء بدر واحد.

اما زین العابدین (ع) فرمود:كسی كه در غیبت امام زمان (عج) بر ولایت استوار بماند خداوند اجز هزار شهید مانند شهدای بدر واحد به او عطا فرماید.

(یوم الخلاص ص 334):

قال الباقر (ع) ما یبالی من عرفه الله هذا الامر ان یكون علی قلة جبل یأكل من نبات الارض حتی یأتیه الموت.

امم باقر (ع) فرمود: چه باك كسی را كه خداوند از امامت را به كسی بشناسد اگر چه ان در قله كوهی باشد و از گیاهان زمین تغذیه كند تا اینك مرگ او را دریابد (یعنی شناخت امر ولایت بهتر است از الاف و الوف داشتن و همه نعم الهی را داشته باشد).

(یوم الخلاص ص 243):

سئل عن الصادق (ع) ایهما افضل العبادة فی السر مع الامام منكم المستتر فی دولة الباطل او العبادة فی ظهور الحق و دولته مع الامام منكم الظاهر.

فقال الصدقه فی السر مع امامكم المستتر فی دولة الباطل و حال الهدنة افضل ممن یعبد الله عزوجل فی ظهور الحق مع الامام الظاهر فی دولة الحق و لیست العبادة مع الخوف فی دولة مثل العبادة و الامن فی دولة الحق.

از امام صادق پسش شد كدامیك از دو كار با فضیلت تر است عبادت در پنهانی با امام از شما در حالی كه در دولت باطل باشد و پنهان یا عبادت در ظهور حق با امامی كه از شما طاهر باشد. امام فرمود: صدقه در پنهانی با امام غایب در دولت باطل و در حال صلح بهتر است از كسی كه عبادت می نماید خدا را در ظهر حق با ظهور اما در دولت حق و هرگز عبادت در دولت باطل با خوف انجام گیرد مانند عبادت در دولت حق با داشتن امنیت نمی باشد و ارزش اولی بالاتر است.

(یوم الخلاص ص 248 و منتخب الاثر ص 223 و بحار ج 51 ص 156):

قال الامام الهادی (ع): لو لا من یبقی بعد غیبة قائمكم من العلماء الداعین الیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین للضعفاء عن عباد الله من شباك ابلیس و مردته لما بقی احدا الا ارتد عن دین الله و لكنهم یمسكون ارمة قلوب ضعفاء الشعیة كما یمسك صاحب السفیته سكانها ای مقودها الذی یشق عباب الماء اولئك هم الافضلون عند الله عزوجل.

اما هادی (ع) فرمود: اگر نبود بعد از غیبت قائم شما علمایی كه مردم را دعوت به امام می نمودند و علمایی كه مردم را دلالت و رهنمایی به سوی امام می نمودند و علمایی كه دفاع از دین خدا نمودند با حجت و برهان و دست ضعفاء بندگان خدا را نمی گرفتند و از دام شیطان و پیروان او رهایش نمی ساختند هر آینه كسی در دین خدا باقی نمی ماند و از از دین خدا بیرون می رفتند لكن علماء زمام قلبهای ضعفاء شیعه را در اختیار گرفتند مانند كشتی بانی چگونه سكان كشتی را در اختیار خود می گیرد و فرمان كشتی با اوست و با ریسمانی او را به كار كشد و سكان كشتی آب را می شكافد و صدایی از آن بلند می شود (یعنی در زمان غیب غلماء سكان دارند).

(یوم الخلاص ص 279 و منتخب الاثر ص 464 اعلام اللوری ص 430):

قال رسول الله (ص): لا یخرج القائم الا فی وتر من السنین سنة احدی او ثلاث او خمس او سبع او تسع.

رسول خدا (ص) فرمود: قائم (عج) خروج نمی نماید مگر درسالهای فرد مثل یك یا سه یا پنج یا هفت یا نه هر سالی كه ظهور نمایند آنسال سال فرد است. (مثل 201 - یا 203 یا 209 و مانند اینها).

(یوم الخلاص ص 322):

عین الصادق (ع) ان الله ینزع الخوف من قلوب شیعته و یسكنه فی قلوب اعدائه اذا قائم قائمنا و ظهر مهدینا كان الرجل امضی من سنان و اجراء من لیث یطعن عدوه برمحه و یضربه بسیقه و یدوسه بقدمه.

اما صادق (ع) فرمود: خداوند به هنگام ظهور مهدی (عج) ترس را از دلهای شیعیان بر می دارد و بر دل دشمنان مآوی می دهد و زمانی كه مهدی (عج) ظهور كند مردم برنده تر از سرنیزه و با جرأت تر از شیر می شوند دشمنان را با نیزهای شان می كوبد با شمشیر می زنند و آنها را زیر پای شان لگدكوب می نمایند.

عن الصادق: ان قائمنا اذا قام استقبل من جهلة الناس اسد مما استقبله رسول الله (ص) من الجاهلیة فقیل له كیف ذلك؟ فقال ان رسول الله اتی الناس وهم یعبدون الحجارة و الصخور و العیدان و الخشب المنحوته و ان قائمنا اذا قام اتی الناس و كلهم یتاولون علیه كتاب الله و یحتج علیه به و یقاتله علیه اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیهوتهم كما یدخل الحر و القر.

امام صادق (ع) فرمود: زمانی كه قائم ما ظهور كند مواجه با مردم نادان می شود شدیدتر از زمان پیامبر (ص) در عهد جاهلیت به ایشان عرض كردند چگونه است قضیه فرمود: زمانی كه رسول الله (ص) مبعوث شد مردم سنگ و صخره ها و ابزار موسیقی و چوب های سوراخ شده و تراشیده شده را پرستش می كردند لكن زمانی كه حضرت قائم (عج) ظهور كند با كسانی مواجه می شود كه قرآن را تاویل و بر كتاب خدا محاجه و مجادله می كنند و با امام با همان حجت می جنگند و به خداوند سوگند عدل امام در داخل خانه هایشان راه یابد چنانكه گرما و سرما راه می یابند.

(یوم الخلاص ص 338):

قال الحجة المنتظر (ع): قال (ع) لبعض من حظی برویته الكریمة علامة ظهور امری كثره الهرج و المرج والفتن و اتی مكة فاكون فی المسجد الحرام فیقول الناس انصبوا لنا اماما و یكثر الكلام حتی یقول رجل من الناس ینظر فی وجهی یا معشر الناس هذا هو المهدی انظروا الیه فیأخذون بیدی و ینصبونی بین الركن و المقام فیبایع الناس بعد ایاسهم منی.

حضرت حجت (عج) به كسی كه خطی از دیدار امام داشته باشد فرمود: علامت ظهور من زیاد شدن هرج و مرج و فتنه در جامعه است به مكه می آیم و در مسجد الحرام جای می گیرم مردم می گویند برای ما امامی را منصوب فرما و سخن در این باره فراوان گفته می شود تا اینكه یكی می گوید: به صورت من یعنی آنكه با شما صحبت می كند بنگرید و می گوید ای مردم این همان مهدی (عج) است به او نگاه كنید آن وقت است مرا می گیرند و مرا بین ركن و مقام نگه می دارند و با مردم بیعت می نمیاند بعد از آنی كه مردم مأیوس از من شده باشند.



[ صفحه 589]